Ovaj vodič namijenjen je nastavnom i nenastavnom osoblju Univerziteta u Sarajevu kojem je odobrena Erasmus+ mobilnost na nekoj od partnerskih institucija u Evropi. Vodič sadrži osnovne informacije o obavezama i procedurama prije, tokom i nakon mobilnosti. Cilj je olakšati proces pripreme i boravka u inostranstvu, te osigurati da mobilnost protekne uspješno i bez administrativnih poteškoća.
Služba za međunarodnu saradnju UNSA (u daljem tekstu: Služba) stoji vam na raspolaganju za sva pitanja i podršku tokom svih faza mobilnosti – od pripreme dokumentacije do povratka na matičnu instituciju.
Ovaj vodič namijenjen je osoblju Univerziteta u Sarajevu kojima je odobrena mobilnost na partnersku instituciju u Evropi. Svako kopiranje, dijeljenje ili citiranje sadržaja ovog vodiča bez prethodne saglasnosti Službe za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu strogo je zabranjeno.
Sadržaj
PRIJE ODLASKA NA MOBILNOST
- Elektronska pošta
- Ugovor o mobilnosti
- Teaching
- Training
- Staff week
- Datumi mobilnosti
- Dokaz o poznavanju stranog jezika
- Viza
- Potvrda o mobilnosti / Pozivno pismo
- Odustajanje o mobilnosti
- Osiguranje
TOKOM MOBILNOSTI
- Grant Agreement
- Isplata stipendije
- Erasmus stipendija
- Budžet za početak / pred-finansiranje
- Organizacija putovanja
- Smještaj
- Predstavljanje UNSA u inostranstvu
- Ured za međunarodnu saradnju (Erasmus ured) na inostranoj instituciji
- Aktivnosti tokom mobilnosti
- Prije povratka
NAKON POVRATKA
- Ispunjavanje online upitnika
- Pošaljite nam svoje iskustvo
- Ponovna prijava za Erasmus
- Kako doprinjeti internacionalizaciji?
Nominacija
Da biste bili nominovani za međunarodnu mobilnost na inostranoj instituciji domaćinu, potrebno je ispuniti dva osnovna preduslova:
- da je Univerzitet u Sarajevu (u nastavku teksta: UNSA) potpisao bilateralni sporazum o Erasmus+ razmjeni s inostranom institucijom; i
- da ste se prijavili na otvoreni konkurs za mobilnost objavljen na zvaničnim stranicama Univerziteta u Sarajevu: www.unsa.ba/stipendije i www.international.unsa.ba.
Nominacije izvan liste potpisanih sporazuma i van dogovorenog područja studija nisu moguće. Napomena: Postoje i sporazumi koji su potpisani direktno između članice UNSA (fakulteta, akademije, centra ili instituta) i inostrane institucije. U tim slučajevima proces prijave i nominacije može imati drugačiju formu od one koju provodi centralna Služba za međunarodnu saradnju. Osoblje se tada ne prijavljuju direktno Službi, već ih Služba kontaktira naknadno kako bi ih povezala s drugim učesnicima mobilnosti i upoznala s obavezama prema programu Erasmus+, instituciji domaćinu i matičnoj članici UNSA. Nakon što Služba za međunarodnu saradnju potvrdi da je vaša prijava poslana kao nominacija na željenu inostranu instituciju, slijedi kraći period čekanja rezultata. Moguće je da nakon naše nominacije primite email od inostrane institucije s pozivom na dodatnu registraciju. To se obično dešava ako institucija domaćin ima svoju online platformu za evaluaciju prijava. Taj proces sprovode akademski koordinatori, koji pregledaju informacije iz vašeg nominacijskog pisma i prateće dokumentacije. Vaša prijava (nominacija) u pravilu prolazi od ureda za međunarodnu saradnju institucije domaćina do fakultetskih koordinatora ili profesora koji vrše akademsku procjenu i šalju svoje mišljenje nazad prema uredu. Ovaj proces može trajati od nekoliko dana do nekoliko sedmica, u zavisnosti od procedure svake institucije. Po završetku evaluacije, inostrana institucija kreira rang-listu prema postignutim ocjenama i dostavlja je nazad našoj Službi, nakon čega slijedi sljedeća faza pripreme vaše mobilnosti.
Rezultati
Ukoliko je na konkurs pristiglo više prijava od broja raspoloživih mjesta, prvih nekoliko kandidata na rang-listi, u skladu s brojem dostupnih mjesta, biće obaviješteni da su ostvarili pravo na mobilnost. Ostali kandidati biće stavljeni na rezervnu listu, što znači da će u slučaju odustajanja nekog od odabranih studenata, naredni na listi dobiti priliku za mobilnost. Najčešće inostrana institucija domaćin obavještava osoblje o rezultatima i potvrdi mobilnosti. Čim dobijete ovu informaciju, potrebno je da preduzmete naredne korake za pripremu mobilnosti, u skladu s uputstvima koja su sadržana u ovom Vodiču. Služba obavještava i kandidate koji se nalaze na rezervnoj listi, osim u slučajevima kada ih direktno kontaktira inostrana institucija. Kandidati koji su obaviješteni da se nalaze na rezervnoj listi mogu se ponovo prijaviti na druge otvorene konkurse objavljene na zvaničnim stranicama: www.unsa.ba/stipendije i www.international.unsa.ba.
Elektronska pošta
Sva komunikacija s inostranim univerzitetom odvija se putem vaše elektronske pošte, najčešće one koju ste naveli u nominacijskom pismu i u prijavi. Zbog toga je izuzetno važno da provjerite da vaš email nalog ispravno funkcioniše, da nije „prebukiran“, te da ste unijeli tačnu i aktivnu adresu. U prvom emailu koji dobijete od inostrane institucije (obično onom kojim vam potvrđuju mobilnost), biće navedeni dalji koraci koje treba da preduzmete. Može se desiti da poruka o odobrenoj mobilnosti ili dodatnim koracima završi u „junk“ ili „spam“ folderu, pa je potrebno redovno provjeravati i te foldere. Vodite računa da je email koji ste unijeli ispravan – čak i jedno pogrešno slovo može dovesti do toga da ne primite važnu informaciju na vrijeme.
Ugovor o mobilnosti
Nakon što ste dobili potvrdu da ste odabrani za međunarodnu mobilnost, jedan od obaveznih dokumenata koji prikazuje vaše aktivnosti na inostranoj instituciji domaćinu je Ugovor o mobilnosti (Mobility Agreement). Prilikom popunjavanja Ugovora važno je unijeti tačne i potpune podatke o sebi i o instituciji s koje dolazite. Ovaj dokument predstavlja osnovu za planiranje i sprovođenje vaše mobilnosti, te ga moraju potpisati učesnik mobilnosti, matična i inostrana institucija. Ukoliko se od vas nije tražilo da ovaj dokument dostavite u fazi prijave na konkurs, Ugovor se priprema nakon objave rezultata, u skladu s vrstom odobrene mobilnosti i dostupnim informacijama koje dobijete od inostrane institucije.
U ugovoru ispunjavate sve rubrike koje daju podatke o vašoj mobilnosti (planirane datume, trajanje – 5 dana + 2), osobne podatke o vama. Kada je riječ o informacijama o instituciji sa koje dolazite, ispunjavate ih kako je prikazano ispod.
| Name | University of Sarajevo | Faculty/Department | Unosite naziv članice UNSA (fakultet, akademija, centar, institut) |
| Erasmus code[i] (if applicable) | BA SARAJEV01 | ||
| Address | Unosite adresu vaše članice UNSA | Country/ Country code[ii] | Bosnia and Herzegovina / BA |
| Contact person name and position | Prodekan-ica / koordinator-ica za međunarodnu saradnju | Contact person e-mail / phone | Unosite email prodekana / koordinatora |
U Receiving institution unosite podatke koje ste dobili od inostranog univerziteta ili ostavljate prazno (nekada dobijate formular sa unaprijed ispunjenim podacima).
Dalje u ugovoru odgovarate na pitanja koji će definisati vašu motivaciju i aktivnosti tokom trajanja mobilnosti.
| Overall objectives of the mobility: |
| Added value of the mobility (in the context of the modernisation and internationalisation strategies of the institutions involved): |
| Activities to be carried out (including the virtual component, if applicable): Training in advanced digital skills: Yes ☐ No ☐ |
| Expected outcomes and impact (e.g. on the professional development of the staff member and on both institutions): |
Ne zaboravite potpis na kraju – vaš i dekana-ice / direktora-ice (ili prodekana-ice ukoliko je ovlašten da potpisuje za osoblje).
Teaching
Nastavno osoblje koje odlazi u svrhu izvođenja nastave na inostranoj instituciji ispunjava dokument Erasmus+ Mobility Agreement for Teaching (STA). Dužina trajanja je minimum 8 sati predavanja. U dogovoru s institucijom domaćinom, pored osnovnih podataka o sebi i matičnoj instituciji, kao i podataka o instituciji domaćinu, kandidat unosi informacije o planiranim aktivnostima, temama predavanja, očekivanim ishodima i drugim relevantnim detaljima koji su važni za realizaciju mobilnosti. Ovi podaci omogućavaju akademskim koordinatorima na inostranoj instituciji da dobiju uvid u sadržaj i ciljeve vaše mobilnosti. Teaching mobilnost se može realizovati isključivo tokom perioda kada se na instituciji domaćinu održava nastava, pa je potrebno uskladiti datume prema akademskom kalendaru te institucije. Budući da se akademski kalendari razlikuju od zemlje do zemlje i od univerziteta do univerziteta, može se desiti da semestar na inostranoj instituciji počinje znatno ranije ili kasnije u odnosu na UNSA akademski kalendar.
Training
Nenastavno osoblje koje odlazi u svrhu obuke, stručnog usavršavanja, tzv. job-shadowinga ili učešća na međunarodnoj sedmici obuke osoblja (Staff Week), ispunjava dokument Erasmus+ Mobility Agreement for Training (STT). Napomena: za ovu vrstu mobilnosti može se prijaviti i nastavno osoblje, ukoliko je inostrana partnerska institucija to predvidjela, najčešće za učešće u Staff Weeku ili organizovanim kursevima jezika. Ipak, prednost se daje nenastavnom osoblju, budući da nastavno osoblje ima mogućnost prijave na teaching opciju, koja nije dostupna administrativnim i tehničkim službama. U komunikaciji sa institucijom domaćinom, pored osnovnih podataka o sebi i matičnoj instituciji, kandidat unosi informacije o aktivnostima koje će obavljati, očekivanim rezultatima i svim drugim detaljima značajnim za mobilnost. Iako se može raditi o individualnoj mobilnosti u svrhu upoznavanja s radom iz određene oblasti, najčešće je riječ o učešću na međunarodnoj sedmici obuke osoblja (Staff Week). Ovakve sedmice obično nude unaprijed definisan program koji obuhvata radionice, predavanja, posjete i kulturne aktivnosti. Najčešće su fokusirane na teme internacionalizacije, mobilnosti i implementacije Erasmus programa, namijenjene prvenstveno uredima za međunarodnu saradnju i studentsku mobilnost, ali se u zavisnosti od programa mogu odnositi i na druge službe i oblasti univerziteta.
Staff week
Staff week predstavlja—
Datumi mobilnosti
Od inostrane visokoobrazovne institucije domaćina dobit ćete informacije o mogućim datumima vaše mobilnosti, uključujući dolazak, boravak i povratak. Budući da mnoge institucije nemaju isti akademski kalendar kao Univerzitet u Sarajevu, moguće je da predavanja ili planirane aktivnosti počinju ranije ili kasnije nego kod nas. To može dovesti do preklapanja sa vašim obavezama na matičnoj instituciji, pa je važno da datume boravka pažljivo uskladite unaprijed. Najčešći period mobilnosti traje sedam (7) dana, od čega je pet (5) radnih dana (obično od ponedjeljka do petka) namijenjeno obavljanju aktivnosti, dok su dva (2) dana predviđena za putovanje – jedan za dolazak i jedan za povratak (neke insittucije u okruženju nude samo jedan dan za putovanje, tako da je ukupan broj 6 dana mobilnosti). VEOMA JE BITNO NAGLASITI da se datumi putovanja smiju se poklapati sa radnim danima mobilnosti. Putovanje prema Erasmus destinaciji treba planirati najkasnije dan prije početka aktivnosti, a povratak najranije dan nakon završetka obaveznih radnih dana (ako su radni dani mobilnosti od ponedjeljka do petka, onda dan dolaska treba biti nedjelja ili ranije, a dan odlaska subota ili ranije). Ukoliko se putovanje realizuje u danima koji su planirani kao radni dani mobilnosti, bićete uskraćeni za dnevnice za te dane, jer je obavezno dostaviti putne karte ili potvrde sa tačnim datumima putovanja. Datume mobilnosti je potrebno dogovoriti na vrijeme, a potom o tome obavijestiti prodekana za međunarodnu saradnju i nadređenog (dekana ili direktora), kako bi se obezbijedila adekvatna zamjena tokom vašeg odsustva.
Dokaz o poznavanju stranog jezika
Potvrda o poznavanju stranog jezika vrlo se rijetko traži od osoblja koje ide na međunarodnu mobilnost, jer se podrazumijeva da su učesnici sposobni komunicirati na stranom jeziku, najčešće engleskom. Ipak, u slučajevima kada inostrana institucija zahtijeva dostavljanje dokaza o poznavanju jezika i od osoblja, a nije precizirano koja vrsta potvrde je potrebna, možete priložiti jedan od važećih dokaza o poznavanju stranog jezika ispod. Dovoljno je da dokument potvrđuje da posjedujete sposobnost komunikacije i obavljanja profesionalnih aktivnosti na jeziku koji će se koristiti tokom mobilnosti.
- međunarodno priznati certifikati sa naznačenim nivoom (za engleski jezik: TOEFL, IELTS, Cambridge, British coucil; za njemački jezik: Goethe Institut; za španjolski jezik: DELE; za francuski jezik: Campus France, itd.);
- certifikat o završenom kursu izdat od škole za strane jezike u BiH sa naznačenim nivoom;
- ukoliko držite nastavu na UNSA na engleskom ili drugom stranom jeziku, onda se dostavlja potvrda;
Viza
Univerzitetsko osoblje Univerziteta u Sarajevu koje odlazi na razmjenu u inostranstvo podliježe istim propisima o ulasku i boravku kao i svi drugi građani koji žele privremeno boraviti u toj zemlji. Mobilnosti u okviru programa Erasmus+ realizuju se u državama članicama Evropske unije te u pridruženim zemljama programa: Islandu, Lihtenštajnu, Norveškoj, Sjevernoj Makedoniji, Srbiji i Turskoj. S obzirom na to da mobilnosti osoblja obično traju kraće od tri mjeseca (najčešće oko sedam dana), vizni režim nije potreban za osobe koje posjeduju biometrijski pasoš Bosne i Hercegovine. Ukoliko ne posjedujete pasoš Bosne i Hercegovine, obavezno provjerite vizni režim sa Ministarstvom vanjskih poslova zemlje čiji dokument posjedujete. U slučaju da je potrebna viza, odlazno osoblje je samo odgovorno za viznu proceduru. Bez obzira na državljanstvo, imajte na umu da pasoš mora biti važeći i nakon povratka sa mobilnosti, odnosno da ne smije isteći tokom njenog trajanja.
Potvrda o mobilnosti / Pozivno pismo
Jedan od dokumenata koji ćete dobiti od inostrane institucije domaćina je prijemno, odnosno pozivno pismo (confirmation or acceptance letter) koje predstavlja potvrdu o vašoj mobilnosti i sadrži osnovne informativne podatke. Ovaj dokument često služi i za regulisanje vašeg odsustva sa matične institucije. Može biti priložen u prvom emailu koji ste dobili od inostrane institucije domaćina, a trebalo bi da sadrži vaše lične podatke, podatke o mobilnosti (naziv institucije i datume boravka), kao i informacije o finansijskoj podršci koju ćete primiti (Erasmus stipendija). Ukoliko ovaj dokument nije bio priložen u prvom emailu, kontaktirajte inostranu instituciju domaćina kako biste ga zatražili. Napomena: ovaj dokument ne izdaje Služba za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu.
Odustajanje o mobilnosti
Iako nema razloga za brigu u vezi s tokom vaše mobilnosti, može se desiti da osoblje procijeni da ipak nije u mogućnosti realizovati mobilnost. Razlozi za to mogu biti različiti i mogu proizaći iz privatnih okolnosti ili vanjskih faktora. U takvom slučaju možete odustati od mobilnosti, ali je važno da to učinite što prije kako bismo pokušali omogućiti odlazak osoblju sa rezervne liste. Odustajanje je potrebno prijaviti najkasnije prije nego što nastanu troškovi za put i smještaj (npr. kupovina i plaćanje karata), jer se ti troškovi ne mogu refundirati u slučaju odustajanja. Ovi troškovi se pokrivaju isključivo iz Erasmus stipendije koja se isplaćuje samo u slučaju da fizički prisustvujete mobilnosti u zemlji domaćinu. Napomena: ukoliko je vaša odluka o odustajanju konačna, obavezni ste obavijestiti Službu za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu, kao i inostranu instituciju domaćina. Nije dozvoljeno samostalno predlaganje ili nominovanje kolege/kolegice kao zamjene za vaše mjesto. Savjetujemo da, ukoliko postoji mogućnost, provjerite sa inostranom institucijom opciju odlaganja mobilnosti za naredni semestar, kako ne biste propustili priliku za boravak i stručno usavršavanje u inostranstvu. Ipak, vodie računa da odlaganje mobilnosti nije uvijek moguće, jer potpisani sporazumi imaju svoj rok trajanja, najčešće dvije godine, te je moguće da je period vaše mobilnosti blizu isteka sporazuma između UNSA i inostrane partnerske institucije.
Osiguranje
Osiguranje najčešće nije uključeno u finansijsku podršku (stipendiju), te ukoliko ga inostrana institucija domaćin nije ponudila (što je rijedak slučaj, ali se svakako preporučuje da to provjerite), obavezni ste da ga obezbijedite u vlastitom aranžmanu. Tokom boravka u inostranstvu potrebno je imati važeće putničko i zdravstveno osiguranje koje pokriva cijeli period mobilnosti — od dana ulaska do dana izlaska iz zemlje domaćina. Najčešće se osiguranje pribavlja putem osiguravajućih kuća u Bosni i Hercegovini. Napomena: u posljednje vrijeme, pojedine inostrane institucije zahtijevaju i osiguranje od lične odgovornosti (tzv. liability insurance), koje pokriva eventualne štete ili nezgode prouzrokovane tokom boravka na mobilnosti. Preporučuje se da prilikom ugovaranja osiguranja provjerite da li ova vrsta pokrića može biti uključena u vašu polisu.
Grant Agreement
Grant agreement je sporazum kojim se reguliše vaša stipendija, a koji se zaključuje između Vas i inostrane institucije domaćina. Iako se najčešće potpisuje uživo po dolasku na mobilnost, moguće je da ćete ga prije dobiti i u elektronskoj formi kako biste ispunili potrebne podatke. U njemu su definisani uslovi, prava i obaveze za vašu mobilnost, kao i iznos koji će vam biti plaćen. Veoma je bitno da pravilno unesete tražene podatke, kao i da provjerite unaprijed unijete podatke o vama, vašoj matičnoj instituciji i datumima boravka. Ovaj ugovor potpisujete Vi (nije potreban potpis sa matične institucije).
Isplata stipendije
Iako vaša mobilnost podrazumijeva sigurnu finansijsku podršku, način isplate stipendije razlikuje se od institucije do institucije. Najčešće se isplata vrši u gotovini, putem finansijske službe inostrane partnerske institucije, ili odlaskom u banku tokom mobilnosti, gdje na osnovu dokumentacije koju vam je dostavila institucija možete podići iznos stipendije. U pojedinim slučajevima, isplata se može izvršiti direktno na vaš devizni račun, pa će vas inostrana institucija možda zatražiti da unesete podatke o bankovnom računu u Grant Agreement. Napomena: Služba za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu nominuje osoblje inostranoj instituciji, čime potvrđuje da ste se pravilno prijavili na otvoreni konkurs i da ste zaposlenik Univerziteta u Sarajevu u punom radnom vremenu. Dalji proces mobilnosti, uključujući isplatu stipendije, u nadležnosti je inostrane institucije domaćina, te naša Služba ne može uticati na način, dinamiku niti rokove isplate finansijske podrške. Veoma je bitno voditi računa da imate devizni račun (EURO) s obzirom da se stipendija isplaćuje u eurima. Ne može se koristiti tekući ili bilo koji drugi devizni račun.
Erasmus stipendija
Detaljnije objašnjeno na https://international.unsa.ba/erasmus-grantovi/
Budžet za početak / pred-finansiranje
Iako vaša međunarodna mobilnost podrazumijeva finansijsku podršku, ta sredstva vam neće biti dostupna prije dolaska na Erasmus destinaciju. To znači da ćete sami morati pokriti putne troškove do zemlje domaćina, kao i obezbijediti dovoljno sredstava za početni period boravka na inostranoj instituciji. U pojedinim slučajevima, stipendija se može isplatiti tek nakon završetka mobilnosti, jer je proces odobravanja i isplate sredstava administrativno složen i može potrajati duže nego što se očekuje.
Organizacija putovanja
Prije putovanja obavezno provjerite sve dostupne opcije za odlazak do vaše Erasmus destinacije. Najčešće se koristi avionski prevoz, ali imajte na umu da nakon slijetanja u zemlju domaćina često morate nastaviti put do grada ili mjesta u kojem ćete boraviti. Vrste prevoza koje možete koristiti uključuju avion, autobus, voz, a u nekim slučajevima i brod. Ukoliko se odlučite za tzv. green travel (putovanje prevoznim sredstvima koja imaju manji utjecaj na okoliš), moguće je ostvariti dodatnu finansijsku podršku uz redovne putne troškove, ali ova opcija nije uvijek dostupna. Dostupnost green travel opcije potrebno je provjeriti sa inostranom institucijom domaćinom, a ona mora biti navedena i u konkursu Univerziteta u Sarajevu. Nakon što dobijete potvrdu o datumima mobilnosti (odnosno o periodu kada trebate boraviti u inostranstvu) i saglasnost inostrane institucije domaćina da možete kupiti karte, možete započeti planiranje i rezervaciju putovanja. Preporučujemo da, ukoliko je moguće, birate karte koje omogućavaju refundaciju do određenog datuma u slučaju otkazivanja. Erasmus stipendija pokriva i dio putnih troškova (odnosno isplaćuje fiksni iznos na osnovu izračunate udaljenosti od Sarajeva do Erasmus destinacije), a refundacija se vrši prilikom isplate stipendije. Savjetujemo da istražite više opcija i ruta putovanja, ne samo avionski prevoz, već i lokalni transport od aerodroma do smještaja. Informišite se o gradskom saobraćaju (autobusi, metro, tramvaji) i vrstama karata (dnevne, sedmične, mjesečne). Također, uzmite u obzir mogućnost kasnih ili noćnih letova, koji mogu uticati na dostupnost prevoza do vašeg konačnog odredišta.
Smještaj
Tokom trajanja mobilnosti potrebno je osigurati smještaj u kojem ćete boraviti. Inostrana institucija vam može ponuditi smještaj u okviru svojih kapaciteta, ali je moguće da ćete smještaj morati pronaći samostalno, u vlastitom aranžmanu. Da biste lakše pronašli odgovarajući smještaj, možete uraditi sljedeće:
- Ako u prvom emailu nije navedena informacija o smještaju, provjerite da li inostrana institucija ima univerzitetske domove ili rezidencije za osoblje, jer su oni često povoljniji i prilagođeni kraćim boravcima.
- Možete pronaći privatni smještaj prije dolaska u zemlju domaćina, ali budite oprezni jer online ponude (fotografije i opisi) ne moraju uvijek odgovarati stvarnom stanju. U tom slučaju preporučujemo da kontaktirate ured za međunarodnu saradnju inostrane institucije ili svoju kontakt osobu i zatražite preporuke za provjerene smještajne opcije. Također, preporučuje se korištenje pouzdanih platformi kao što su Booking.com i Airbnb.com.
Troškove smještaja pokrivate iz Erasmus stipendije koju ćete primiti od inostrane institucije domaćina.
Predstavljanje UNSA u inostranstvu
Dobivši priliku da učestvujete u Erasmus razmjeni, postajete ambasadori Univerziteta u Sarajevu i predstavnici Bosne i Hercegovine. Tokom boravka u inostranstvu, možda ćete imati priliku da predstavite svoj univerzitet i njegovo djelovanje. Ne brinite — za takve prilike smo vam pripremili sve potrebne materijale. Kreirana je posebna web stranica namijenjena inostranim studentima i osoblju, koja sadrži ključne informacije o Univerzitetu u Sarajevu, kao i promotivne fotografije i video materijale o UNSA i Bosni i Hercegovini, na engleskom jeziku. Na istoj web stranici dostupna je i zvanična prezentacija koju možete koristiti za predstavljanje Univerziteta u Sarajevu. Svi materijali nalaze se na sljedećem linku: https://international.unsa.ba/
Ured za međunarodnu saradnju (Erasmus ured) na inostranoj instituciji
Nakon dolaska, ukoliko niste dobili informaciju kada trebate da dođete do njih, javite se inostranom uredu da ste stigli i dogovorite termin za susret s njima. Ponesite sve dokumente koje imate (uključujući i pasoš) kako bi vas mogli evidentirati i oficijelno započeti vašu mobilnost, kao i proceduru isplate stipendije.
Aktivnosti tokom mobilnosti
Vaša obaveza kao Erasmus stipendiste jeste da prisustvujete svim dogovorenim aktivnostima i u potpunosti realizujete planirane akademske zadatke. Svako nepoštivanje pravila Erasmus+ programa, kao i neispunjavanje obaveza zbog kojih vam je odobrena mobilnost i isplaćena finansijska podrška, može dovesti do suspenzije mobilnosti i zahtjeva za povrat primljenih sredstava. Takvo ponašanje može imati i dugoročne posljedice, jer negativno utiče na ugled i kredibilitet Univerziteta u Sarajevu u okviru evropske akademske zajednice i mreže partnerskih institucija.
Prije povratka
Prije povratka u Bosnu i Hercegovinu, obavezno provjerite sa inostranim uredom da li ste ispunili sve obaveze, potpisali sve potrebne dokumente i time zvanično završili prvu fazu vaše mobilnosti. Važno je da ostanete u kontaktu s inostranom institucijom, jer jedino oni mogu izdati potvrdu o završenoj mobilnosti. Ova potvrda je neophodna za završetak administrativnog dijela Erasmus+ stipendije i dalju proceduru prema Univerzitetu u Sarajevu.
Ispunjavanje online upitnika
Nakon povratka sa mobilnosti, dobit ćete online upitnik (putem emaila) koji ste obavezni ispuniti. U njemu ćete iznijeti svoja zapažanja, iskustva i ocijeniti realizaciju mobilnosti na inostranoj instituciji. Imajte na umu da se ponekad link za popunjavanje upitnika može automatski preusmjeriti u spam ili junk folder vašeg emaila, stoga redovno provjeravajte i te foldere kako ne biste propustili obavezu dostavljanja povratnih informacija.
Pošaljite nam svoje iskustvo
Naša Služba redovno ažurira informacije o Erasmus programu, ali najveći doprinos promociji novih generacija dolazi upravo od vas – vaših ličnih priča i iskustava sa razmjene. Često su vaše pozitivne impresije, savjeti o organizaciji putovanja, fotografije i lični doživljaji upravo ono što inspiriše druge da se prijave na buduće konkurse. Zbog toga, svaka vaša priča, nekoliko rečenica i nekoliko fotografija predstavljaju vrijedan doprinos našoj kontinuiranoj promociji i uspješnoj implementaciji Erasmus programa. Sva Erasmus iskustva objavljujemo na našoj web stranici https://international.unsa.ba/blog/, kako bi vaša iskustva poslužila kao inspiracija i motivacija budućim učesnicima mobilnosti.
Ponovna prijava za Erasmus
Vrlo često se dešava da osoblje koje je već bilo na mobilnosti želi ponovo učestvovati u Erasmus programu, što se preporučuje (najčešće jedna mobilnost u toku akademske godine). Erasmus program podstiče ravnopravne mogućnosti za sve članove univerzitetskog osoblja, u skladu s Erasmus+ pravilima i Strategijom internacionalizacije Univerziteta u Sarajevu, koja naglašava važnost uključivanja što većeg broja zaposlenika u međunarodne mobilnosti. U slučaju da, pored vaše prijave, zaprimimo i prijave osoblja koje se prvi put prijavljuje na mobilnost, prednost će imati kandidati koji do sada nisu ostvarili Erasmus mobilnost. Moguće je da i pored ovih uslova, inostrana institucija ima svoje prioritete i odabere kandidate koji njima strateški odgovaraju. Ipak, to ne znači da nije moguće ponovo otići na razmjenu — potrebno je samo poštovati navedeni prioritet. Za sve informacije i savjete o novim prilikama i terminima prijave, uvijek se možete obratiti Službi za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu.
Kako doprinjeti internacionalizaciji?
Doprinos internacionalizaciji ne završava vašim povratkom s mobilnosti — naprotiv, tada tek počinje njen pravi utjecaj. Iskustvo koje ste stekli u inostranstvu ima vrijednost koja nadilazi lični i profesionalni razvoj: ono postaje pokretač promjena u vašem radnom okruženju i inspiracija kolegama i studentima. Po povratku, prenesite znanje i primjere dobre prakse u svoj svakodnevni rad. Uvedite nove ideje u nastavu i administrativne procese, podijelite inovativne metode, tehnologije i pristupe koje ste upoznali tokom mobilnosti. Ako ste predavač, ponudite svoj predmet kao English-taught ili English-friendly i time otvorite vrata internacionalnim studentima. Ako ste administrativno osoblje, primijenite naučene prakse u komunikaciji s partnerima i studentima. Budite motivator — pričajte o svom iskustvu, podstaknite kolege i studente da se prijave na mobilnost, pomozite im da prevaziđu nesigurnost. Pratite evropske trendove u visokom obrazovanju, uključite se u međunarodne projekte, seminare i mreže. Na taj način, svaki vaš korak doprinosi viziji internacionalizacije kod kuće, u kojoj Univerzitet u Sarajevu postaje još otvoreniji, dinamičniji i prepoznatljiviji u evropskom prostoru obrazovanja.
