VODIČ ZA STUDENTE KOJIMA JE ODOBRENA MOBILNOST

Pred vama se nalazi Vodič za studente koji su obaviješteni da su ostvarili pravo na mobilnost i koji će naredni period provesti na jednoj od partnerskih Erasmus+ destinacija širom Evrope. Iako naša Služba za međunarodnu saradnju (u nastavku teksta: Služba) svakodnevno pruža podršku i pomoć u realizaciji programa mobilnosti, u ovom vodiču pronaći ćete osnovne informacije i uputstva o obavezama koje je potrebno ispuniti prije, tokom i nakon mobilnosti.

Preporučujemo da pažljivo pročitate ovaj vodič i provjerite jeste li ispunili sve navedene korake. Naša Služba vam je uvijek na raspolaganju za dodatna pitanja i podršku na svakom koraku vašeg Erasmus+ iskustva.

Ovaj vodič namijenjen je studentima Univerziteta u Sarajevu kojima je odobrena mobilnost na partnersku instituciju u Evropi. Svako kopiranje, dijeljenje ili citiranje sadržaja ovog vodiča bez prethodne saglasnosti Službe za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu strogo je zabranjeno.


Sadržaj

KAKO SE DOLAZI DO NOMINACIJE?

STUDENTI KOJIMA JE POTVRĐENA MOBILNOST (vaše obaveze prije nego odete na mobilnost)

U TOKU MOBILNOSTI

NAKON POVRATKA SA MOBILNOSTI


Nominacija

Da biste bili nominovani za međunarodnu mobilnost na inostranoj instituciji domaćinu, potrebno je ispuniti dva osnovna preduslova:

  1. da je Univerzitet u Sarajevu (u nastavku teksta: UNSA) potpisao bilateralni sporazum o Erasmus+ razmjeni s inostranom institucijom; i
  2. da ste se prijavili na otvoreni konkurs za mobilnost objavljen na zvaničnim stranicama Univerziteta u Sarajevu: www.unsa.ba/stipendije i www.international.unsa.ba.

Nominacije izvan liste potpisanih sporazuma i van dogovorenog područja studija nisu moguće. Napomena: Postoje i sporazumi koji su potpisani direktno između članice UNSA (fakulteta, akademije, centra ili instituta) i inostrane institucije. U tim slučajevima proces prijave i nominacije može imati drugačiju formu od one koju provodi centralna Služba za međunarodnu saradnju. Studenti se tada ne prijavljuju direktno Službi, već ih Služba kontaktira naknadno kako bi ih povezala s drugim učesnicima mobilnosti i upoznala s obavezama prema programu Erasmus+, instituciji domaćinu i matičnoj članici UNSA. Nakon što Služba za međunarodnu saradnju potvrdi da je vaša prijava poslana kao nominacija na željenu inostranu instituciju, slijedi kraći period čekanja rezultata. Moguće je da nakon naše nominacije primite email od inostrane institucije s pozivom na dodatnu registraciju. To se obično dešava ako institucija domaćin ima svoju online platformu za evaluaciju prijava. Taj proces sprovode akademski koordinatori, koji pregledaju informacije iz vašeg nominacijskog pisma i prateće dokumentacije. Vaša prijava (nominacija) u pravilu prolazi od ureda za međunarodnu saradnju institucije domaćina do fakultetskih koordinatora ili profesora koji vrše akademsku procjenu i šalju svoje mišljenje nazad prema uredu. Ovaj proces može trajati od nekoliko dana do nekoliko sedmica, u zavisnosti od procedure svake institucije. Po završetku evaluacije, inostrana institucija kreira rang-listu prema postignutim ocjenama i dostavlja je nazad našoj Službi, nakon čega slijedi sljedeća faza pripreme vaše mobilnosti.

Rezultati

Ukoliko je na konkurs pristiglo više prijava od broja raspoloživih mjesta, prvih nekoliko kandidata na rang-listi, u skladu s brojem dostupnih mjesta, biće obaviješteni da su ostvarili pravo na mobilnost. Ostali kandidati biće stavljeni na rezervnu listu, što znači da će u slučaju odustajanja nekog od odabranih studenata, naredni na listi dobiti priliku za mobilnost. Najčešće inostrana institucija domaćin obavještava studente o rezultatima i potvrdi mobilnosti. Čim dobijete ovu informaciju, potrebno je da preduzmete naredne korake za pripremu mobilnosti, u skladu s uputstvima koja su sadržana u ovom Vodiču. Služba obavještava i kandidate koji se nalaze na rezervnoj listi, osim u slučajevima kada ih direktno kontaktira inostrana institucija. Studenti koji su obaviješteni da se nalaze na rezervnoj listi mogu se ponovo prijaviti na druge otvorene konkurse objavljene na zvaničnim stranicama: www.unsa.ba/stipendije i www.international.unsa.ba.

Elektronska pošta

Sva komunikacija s inostranim univerzitetom odvija se putem vaše elektronske pošte, najčešće one koju ste naveli u nominacijskom pismu. Zbog toga je izuzetno važno da provjerite da vaš email nalog ispravno funkcioniše, da nije „prebukiran“, te da ste unijeli tačnu i aktivnu adresu. U prvom emailu koji dobijete od inostrane institucije (obično onom kojim vam potvrđuju mobilnost), biće navedeni dalji koraci koje treba da preduzmete. Vrlo često se dešava da poruka o odobrenoj mobilnosti ili dodatnim koracima završi u „junk“ ili „spam“ folderu, pa je potrebno redovno provjeravati i te foldere. Vodite računa da je email koji ste unijeli ispravan – čak i jedno pogrešno slovo može dovesti do toga da ne primite važnu informaciju na vrijeme.

Savjet 1: Savjetujemo vam da u svom inboxu kreirate poseban folder s nazivom institucije domaćina i u njemu čuvate sve poruke i dokumente koji se odnose na mobilnost. Tokom priprema često ćete se vraćati na njih, pa je korisno imati sve na jednom mjestu.

Savjet 2: Preporučuje se da koristite profesionalan email format, poput ime.prezime@… (uz eventualne dodatke ako je adresa već zauzeta). Takav format olakšava komunikaciju s institucijama i smanjuje mogućnost grešaka u administraciji i korespondenciji.

Vaš aktivni status na Univerzitetu u Sarajevu

Važno je da znate da morate biti upisani na Univerzitet u Sarajevu (UNSA) i prije i tokom trajanja mobilnosti, jer je vaš aktivni studentski status na UNSA direktno povezan sa statusom mobilnosti. Prije odlaska na mobilnost, redovno ispunjavate obavezu upisa u semestar, kao da nećete ići na mobilnost. Ukoliko ste, na primjer, student završne godine i odlučite da idete na razmjenu, imajte na umu da od trenutka saznanja da ste odabrani do samog odlaska obično prođe nekoliko mjeseci. Zbog toga je izuzetno važno da ne završavate studij prije povratka sa mobilnosti. U slučaju prekida studentskog statusa na UNSA (npr. ako diplomirate prije odlaska ili tokom mobilnosti), to automatski utiče na vašu mobilnost i može dovesti do njenog prekida, kao i do obaveze povrata dodijeljene stipendije. Dakle, studij možete finalizirati tek po povratku sa mobilnosti, kada se sve aktivnosti vezane za Erasmus+ razmjenu zvanično završe.

Podaci o Univerzitetu u Sarajevu

U cilju vaše registracije i upisa u semestar na inostranoj instituciji domaćinu, biće vam poslani formulari koje trebate ispuniti (ili link na online formular) potrebni su podaci o instituciji sa koje dolazite. Veoma je bitno da pravilno unesete podatke o univerzitetu sa kojeg dolazite i kontakt osobi/ama sa UNSA:

InstitucijaUniverzitet u Sarajevu
Članica (vrlo često napisano kao “department”)Unosite naziv fakulteta i odsjeka (ukoliko postoji) npr. PFaculty of natural Sciences – Biology
Adresa Unosite adresu svog fakulteta, akademije ili centra sa kojeg dolazite
Erasmus kodBA SARAJEV01 (uvijek je isti kod, bez obzira s akoje članice dolazite)
Kontakt osobaUnosite osobu (akademskog koordinatora) koja je potpisala vaše nominacijsko pismo i koja će najvjerovatnije potpisati vaš ugovor o učenju.

Akademski koordinator/ica

Akademski koordinator/ica je prodekan/ica (najčešće za međunarodnu saradnju) na vašem fakultetu, akademiji ili centru. Akademski koordinator/ica potpisuje vaše nominacijsko pismo sa kojim se prijavljujete na mobilnost, te ujedno potpisuju i daljne dokumente. Sa njima dogovarate svoju mobilnost, odnosno izrađujete potrebne dokumente i definišete svoje obaveze na UNSA dok budete odsutni.

Ugovor o učenju

Nakon što ste dobili informaciju da vam je potvrđena međunarodna mobilnost, obavezan dokument koji prikazuje vaše aktivnosti na inostranoj instituciji domaćinu je Ugovor o učenju. Najčešće se koristi standardizovani formular Erasmus+ ugovora o učenju, no moguće je da će vam inostrani univerzitet domaćin poslati svoju formu koja se ne bi trebala razlikovati puno (barem što se tiče obaveznih polja koje trebate unijeti). Ukoliko nije bilo traženo da ga dostavite u toku konkursa, njega pripremate nakon objave rezultata (nakon što dobijete potvrdu da ste nominovani/primljeni), u saradnj isa prodekanom i/ili šefom odsjeka, a u skladu sa dostupnim informacijama o predmetima sa inostrane institucije. Veoma je bitno da formular ispunite tačnim podacima, ne preskačete rubrike i da je čitljivo (svakako formular ispunjavate elektronski).

Kako ga ispuniti?

General information

Student  Last name(s)First name(s)Date of birth  Nationality*Gender [Male/Female/Undefined]
 Vaše prezimeVaše ime  Unosite u formatu dd/mm/yyyyUnosite državu čiji pasoš posjedujeteUnosite vaš spol
ESI*, if applicableStudy cycle*Field of education* (ISCED)Field of education
(clarification)
  n/a  Unosite bachelor, master, integrated ili PhD  Unosite studijski program 
Sending Institution  NameFaculty/DepartmentErasmus code*/ CityCountryAdministrative contact person name*; email; phone
University of SarajevoUnosite naziv vaše članice UNSA (fakultet, akademija, centar)BA SARAJEV01Bosnia and HerzegovinaUnosite ime, prezime i email prodekana sa kojim ste sastavljali ovaj ugovor
Receiving Institution  
Ovaj dio možete ostaviti prazno pa će inostrani univerzitet unijeti naknadno
NameFaculty/DepartmentErasmus code*/ CityCountryAdministrative contact person name*; email; phone
     
The level of language competence* in ________ [Unosite jezik na kojem ćete pratiti predavanja – najčešće English i označavate nivo u kojem ga poznajete ] that the student already has or agrees to acquire by the start of the study period is:
A1      A2      B1       B2      C1      C2      Native speaker

Mobility type and duration

U većini slučajeva, za sve mobilnosti duže od 2 mjeseca odabirete long-term mobility (najčešće se radi o boravku u trajanju od jednog semestra). Doktoranti koji borave u trajanju od 5 do 30 dana odabiru Short term doctoral mobility.

Learning agreement for studies type  (select one)Estimated duration (to be confirmed by the Receiving Institution) 
Long-term mobility ☐   /  Virtual component (only if applicable)

Short-term mobility with a mandatory virtual component  ☐
Short-term doctoral mobility ☐  /  Virtual component  (only if applicable)
Planned period of the physical mobility:
Academic year [year/year] …………….
from [day (optional)/month/year] …………….
to [day (optional)/month/year] ……………
In case the mobility combines studies and traineeship, this template should be used and adjusted to fit both activity types.

Before mobility

Zajedno s ovlaštenom osobom na svom fakultetu, centru ili akademiji (prodekanom/icom), provjeravate odabir inostranih predmeta koje unosite u Tabelu A – Study Programme at the Receiving Institution, kao i broj ECTS bodova. Ukoliko podaci o predmetima nisu dostupni na web stranici, od kontakt osobe s inostranog univerziteta možete zatražiti listu predmeta i detaljnije informacije o programu kako biste lakše procijenili i odabrali odgovarajuće predmete za upis u tabelu. Sa istom kontakt osobom potrebno je provjeriti i mogućnosti mobilnosti – da li će vaš boravak uključivati samo slušanje predmeta ili i rad na istraživanju (npr. za završni rad). Važno je naglasiti da svoj završni rad (tezu) ne možete braniti na inostranoj instituciji domaćinu, odnosno ne možete diplomirati, magistrirati ili doktorirati tokom Erasmus mobilnosti.

Table A Study Programme at the Receiving Institution (physical component of the mobility)
Component code*
(if any)
Component title at the Receiving InstitutionTerm
[e.g. autumn/spring; term]
Number of ECTS credits* (or equivalent) to be awarded by the Receiving Institution upon successful completion
    
    
   Total: …
Web link to the course catalogue at the Receiving Institution describing the learning outcomes: [web link to the relevant information]

Ovu Tabelu B (Study Programme at the Sending Institution) ispunjavate samo u slučaju da je nastava organizovana online, što u većini slučajeva neće biti primjenjivo jer ste odabrani za fizičku mobilnost.

Table B If applicable, description of the virtual component at Receiving Institution
Component code (if any)Component title or description of the study programme at the Receiving InstitutionShort description of the virtual component*  Number of ECTS credits (or equivalent) to be awarded by the Receiving Institution upon successful completion
    
    
   Total: …

Nakon što ste ispunili Tabelu A, u Tabelu C (Recognition) unosite predmete koji će vam biti priznati po povratku s mobilnosti. To su najčešće predmeti s Univerziteta u Sarajevu koji će biti priznati na osnovu rezultata ostvarenih u inostranstvu, u skladu s prethodnim dogovorom s akademskim koordinatorom. Ugovor o učenju (Learning Agreement) se popunjava samo u dijelu “Before the Mobility”, koji definiše plan aktivnosti i predmete koje ćete pohađati tokom mobilnosti.

Table C Recognition at the Sending Institution (physical and virtual components, if applicable)
Component code (if any)Component title at the Sending Institution (as indicated in the course catalogue)Term
[e.g. autumn/spring; term]
Number of ECTS credits (or equivalent) to be recognised by the Sending InstitutionAutomatic recognition*
    Yes      No
    Yes      No
    Yes      No
   Total: … 
Provisions applying if the student does not complete successfully some educational components*: [web link to the relevant information]

U slučaju da na matičnoj instituciji nemate predmeta koji bi vam mogli biti priznati, u Tabelu C (Recognition) možete prepisati predmete iz Tabele A i dodati oznaku „elective“. Na ovaj način ti predmeti biće priznati kao slobodni izborni predmeti i unijeti u Dodatak diplomi (Diploma Supplement) zajedno s ostalim informacijama o vašoj mobilnosti.

Commitment of three parties

Ne zaboravite potpisati svoj Ugovor o učenju i obezbijediti potpis prodekana/ice za nastavu prije slanja dokumenta na inostranu instituciju.

By signing this document, the student, the Sending Institution and the Receiving Institution confirm that they approve the Learning Agreement and that they will comply with all the arrangements agreed by all parties. Sending and Receiving Institutions undertake to apply all the principles of the Erasmus Charter for Higher Education relating to mobility for studies (or the principles agreed in the Inter-Institutional Agreement for institutions located in third countries not associated to the Programme). The Beneficiary Organisation and the student should also commit to what is set out in the Erasmus+ grant agreement. The Receiving Institution confirms that the educational components listed are in line with its course catalogue or as agreed otherwise and should be available to the student. The Sending Institution commits to recognise all the credits or equivalent units gained at the Receiving Institution for the successfully completed educational components and to count them towards the student’s degree. The student and the Receiving Institution will communicate to the Sending Institution any problems or changes regarding the study programme, responsible persons and/or study period.
CommitmentNameEmailPositionDateSignature
Student   Student  
Responsible person at theSending Institution*
Responsible person at theReceiving Institution*

Koliko mogu uzeti ECTS bodova?

Iako jedan semestar na Univerzitetu u Sarajevu nosi 30 ECTS bodova, pojedine inostrane institucije dozvoljavaju minimum od 20 do 25 ECTS bodova. Ipak, u tom slučaju obavezno provjerite sa ovlaštenom osobom (prodekanom/icom) na svojoj matičnoj instituciji na koji način možete regulisati ostatak bodova jer vaš boravak na inostranoj instituciji mora rezultirati ostvarenim ECTS bodovima na UNSA za jedan semestar. Maksimalan broj ECTS bodova nije striktno određen, ali vodite računa da ne preopteretite svoj raspored i ne upišete previše predmeta.

Da li mogu mijenjati predmete?

Česta je situacija da studenti u početku odaberu veći broj predmeta, a kasnije tokom mobilnosti shvate da imaju previše obaveza i žele odustati od nekih predmeta. Ipak, svaka izmjena u Ugovoru o učenju – uključujući i odustajanje od predmeta – predstavlja administrativnu proceduru koja mora biti pravovremeno podnesena inostranoj instituciji, uz obrazloženje razloga promjene. Izmjene predmeta ili prijavljivanje novih predmeta ne smiju se vršiti samostalno. O svakoj promjeni obavezno treba obavijestiti i koordinatora na instituciji domaćinu i koordinatora (prodekana/icu) na matičnoj instituciji. Više informacija o ovom postupku dostupno je u dijelu „Tokom mobilnosti – izmjene Ugovora o učenju“.

Da li mogu samo raditi/istraživati za završnu tezu?

Mnogi univerziteti dozvoljavaju studentima da tokom mobilnosti rade istraživanje za završni rad (tezu). Ipak, važno je napomenuti da broj ECTS bodova koji se za to dodjeljuje nije isti na svim univerzitetima. Na Univerzitetu u Sarajevu završni rad nosi 30 ECTS bodova, dok na nekim partnerskim univerzitetima taj broj može biti manji (npr. 10 ili 15 ECTS). U tom slučaju studenti su obavezni upisati dodatne predmete kako bi ukupno ostvarili 30 ECTS bodova po semestru. Ti predmeti se unose u Ugovor o učenju (Learning Agreement) kao izborni predmeti (elective) i biće priznati nakon završetka mobilnosti. O izboru i odobravanju predmeta potrebno je prethodno dogovoriti se s prodekanom za nastavu matične članice, kako bi se osigurala ispravnost i priznavanje svih aktivnosti po povratku.

Traineeship

Isto kao i za studijski boravak, i za praksu (traineeship) se priprema Ugovor o praksi (Learning Agreement for Traineeship) na inostranoj instituciji na kojoj ste ostvarili mobilnost. Ugovor se sastavlja zajedno s prodekanom za nastavu vaše matične članice, dok se o planiranim aktivnostima koje ćete obavljati tokom prakse konsultujete s kontakt osobom na inostranoj instituciji. Na taj način osigurava se da su zadaci koje ćete obavljati usklađeni s vašim studijskim programom i ciljevima mobilnosti.

Da li će mi odabrani predmeti biti priznati?

Prava i obaveze studenta koji ide na razmjenu detaljno su definisani i objašnjeni Pravilnikom o mobilnosti (članovi 10, 11, 12 i 13) kao i Statutom Univerziteta u Sarajevu (član 180). Detaljnije pod pitanjem: Priznavanje ostvarenih rezultata.

Dokaz o poznavanju stranog jezika

Iako nije uvijek slučaj, tokom trajanja konkursa ili nakon potvrde o nominaciji, može se desiti da inostrana institucija od vas zatraži dokaz o poznavanju stranog jezika kako bi se uvjerili da možete pratiti nastavu i polagati odabrane predmetne ispite. Najčešće se traži potvrda o poznavanju engleskog jezika na nivou minimalno B1 ili B2, u skladu s Evropskim kvalifikacijskim okvirom za jezike (CEFR) – no ovo pravilo zavisi od institucije do institucije.

Ukoliko u konkursu nije bilo precizirano koja vrsta potvrde se šalje (odnosno čiju potvrdu jedino prihvataju), najčešći oblici dokaza su sljedeći:

  • međunarodno priznati certifikati sa naznačenim nivoom (za engleski jezik: TOEFL, IELTS, Cambridge, British coucil; za njemački jezik: Goethe Institut; za španjolski jezik: DELE; za francuski jezik: Campus France, itd.);
  • certifikat o završenom kursu izdat od škole za strane jezike u BiH sa naznačenim nivoom;
  • ukoliko se nastava na UNSA sluša na engleskom ili drugom stranom jeziku, onda se dostavlja potvrda izdata iz studentske službe;
  • studenti UNSA koji studiraju strani jezik zemlje u koju žele da idu na razmjenu mogu provjeriti sa inostranom institucijom ukoliko je dovoljna potvrda o studijskom programu kao dokazu o poznavanju stranog jezika;
  • studenti UNSA koji su imali predmet “Engleski jezik” mogu zamoliti da potvrdu potpiše odgovorni profesor;
  • u iznimnim slučajevima inostrane institucije mogu priznati pohađanje nastave u srednjoj školi na engleskom jeziku o čemu je svakako potreban dokaz.

Potvrda o mobilnosti (za regulisanje vize)

Jedan od dokumenata koji će vam biti potreban za viznu proceduru jeste pozivno pismo (Letter of Invitation or Acceptance or Confirmation) – potvrda o vašoj mobilnosti koja sadrži osnovne podatke o vama i vašoj mobilnosti. Ovaj dokument izdaje inostrana institucija domaćin i može biti uključen već u prvom emailu koji dobijete nakon nominacije. U njemu treba da budu navedeni vaši lični podaci, podaci o mobilnosti (naziv institucije i tačni datumi boravka), kao i informacije o finansijskoj podršci koju ćete primiti (Erasmus stipendija). Ukoliko ovaj dokument niste dobili u prvom emailu, potrebno je da kontaktirate inostranu instituciju domaćina i zatražite ga, jer bez njega ne možete započeti viznu proceduru. Također, moguće je da ambasada zatraži originalni primjerak dokumenta, pa je važno da inostranoj instituciji dostavite tačnu adresu na koju dokument treba biti poslan. Napomena: prijemno pismo izdaje isključivo inostrana institucija domaćin, a naša Služba ga ne može izdati.

Viza

Studenti Univerziteta u Sarajevu koji odlaze na razmjenu u inostranstvo podliježu istim propisima o ulasku i boravku kao i svi ostali strani državljani koji žele boraviti duže vrijeme u određenoj zemlji. Koji će se propisi primjenjivati zavisi od vašeg državljanstva. Studentima koji su državljani zemalja koje nisu članice EU/EEA (tzv. treće zemlje, među kojima je i Bosna i Hercegovina) potrebna je viza za boravak duži od tri mjeseca. Imajte na umu da su studenti sami odgovorni za sprovođenje vizne procedure. Nakon što dobijete informaciju da vam je odobrena mobilnost, potrebno je da kontaktirate ambasadu zemlje u koju putujete kako biste dobili detaljne informacije o postupku izdavanja vize, listi potrebnih dokumenata i zakazivanju termina za predaju zahtjeva i viziranje pasoša. Najbolje je da informacije prvo potražite na službenoj web stranici ambasade, a ukoliko nešto nije jasno ili informacija nije objavljena, preporučuje se da ambasadu kontaktirate telefonom kako biste dobili tačne upute. Obrada zahtjeva za vizu može potrajati od nekoliko sedmica do dva mjeseca, pa vam savjetujemo da svoj zahtjev podnesete što je prije moguće. Državljanima zemalja članica Evropske unije potreban je samo važeći pasoš (ovo se najčešće odnosi na studente UNSA koji imaju putovnicu Republike Hrvatske). Svi studenti, bez obzira na državljanstvo, imaju obavezu prijave prebivališta u zemlji boravka nakon dolaska, a o načinu i roku za prijavu bićete obaviješteni u inostranom uredu za međunarodnu saradnju institucije domaćina. Vodite računa da vaš pasoš bude važeći tokom cijelog trajanja mobilnosti, kao i nakon povratka, te da ne istekne dok ste na razmjeni. Također, imajte na umu da neke zemlje nemaju ambasadu u Sarajevu, pa ćete u pojedinim slučajevima morati otići u Zagreb ili Beograd kako biste obavili viznu proceduru. Informacije o tome gdje se nalazi ambasada zemlje u koju putujete možete pronaći na sljedećem linku: https://www.mvp.gov.ba/ambasade_konzulati_misije/ambasade_u_bih/.

Datumi mobilnosti i akademski kalendar

Od inostrane institucije domaćina dobićete informacije o tačnim datumima vaše mobilnosti, uključujući datume dolaska, početka i završetka boravka te povratka. Imajte na umu da mnoge visokoobrazovne institucije nemaju isti akademski kalendar kao Univerzitet u Sarajevu, pa je moguće da nastava na inostranoj instituciji počinje ranije ili kasnije nego kod nas. To može dovesti do preklapanja perioda vašeg odlaska sa ispitnim rokovima na Univerzitetu u Sarajevu. Budući da ćete informacije o početku nastave i trajanju mobilnosti dobiti unaprijed, obavezno o tome blagovremeno obavijestite prodekana/icu za nastavu i predmetne profesore čije ispite planirate polagati u tom periodu. Statutom Univerziteta u Sarajevu (član 180) predviđena je mogućnost individualizacije nastave i prilagođavanja obaveza studentima koji borave na mobilnosti. Ipak, zapamtite da su vaše obaveze prema matičnoj instituciji prioritet – ukoliko ne dogovorite alternativno polaganje ispita (na drugi datum ili online), možete dovesti u pitanje priznavanje položenih obaveza i trud koji ste uložili tokom semestra.

Odustajanje od mobilnosti

Iako nema razloga za brigu o tome kako će se vaša mobilnost odvijati, može se desiti da student ili studentica procijeni da nije u mogućnosti da ide na razmjenu. Razlozi za to mogu biti različiti i proizlaziti iz privatnih ili vanjskih okolnosti. U tom slučaju možete odustati od mobilnosti, ali je važno da to učinite što je prije moguće, kako bismo omogućili učešće studentima sa rezervne liste. Najkasnije to trebate uraditi prije nego što nastanu troškovi putovanja i smještaja (npr. kupovina karata ili uplata smještaja), jer se ti troškovi ne mogu refundirati u slučaju odustajanja – pokrivaju se isključivo iz stipendije koju primate samo ako fizički boravite u inostranoj zemlji domaćinu. Ako je vaša odluka o odustajanju konačna, obavezni ste obavijestiti našu Službu za međunarodnu saradnju, kao i inostranu instituciju domaćina. Savjetujemo vam da, ukoliko postoji mogućnost odgode mobilnosti za naredni semestar, o tome razgovarate s inostranom institucijom, jer na taj način nećete propustiti priliku za međunarodno iskustvo i boravak u inostranstvu.

Osiguranje

Osiguranje nije uvijek uključeno u finansijsku podršku (stipendiju), pa ukoliko ga inostrana institucija domaćin nije obezbijedila (što je rijedak slučaj, ali se svakako preporučuje da provjerite), potrebno je da ga sami ugovorite u vlastitom aranžmanu. Tokom boravka u inostranstvu morate imati zdravstveno osiguranje koje pokriva period od dana ulaska do dana izlaska iz zemlje domaćina. Najčešće se osiguranje uzima putem osiguravajućih kuća, koje nude povoljne pakete za studente, a cijene su obično pristupačne.

Napomena: studenti iz Bosne i Hercegovine mogu se obratiti Zavodu zdravstvenog osiguranja BiH radi dobijanja potvrde o zdravstvenom osiguranju, ukoliko Bosna i Hercegovina ima potpisan sporazum o socijalnom osiguranju sa zemljom u koju putuju. Taj dokument (izdat na lokalnom i engleskom jeziku) potvrđuje da imate zdravstveno osiguranje tokom boravka. Međutim, Bosna i Hercegovina nema potpisane sporazume sa svim zemljama Evrope, pa će u većini slučajeva najbolja opcija biti ugovaranje komercijalnog osiguranja u nekoj od osiguravajućih kuća u BiH. Prema Pravilniku o uslovima, načinu i postupku ostvarivanja zdravstvene zaštite za vrijeme boravka u inostranstvu (Službene novine FBiH 31/02), osigurana lica imaju pravo na zdravstvenu zaštitu u zemljama sa kojima postoje zaključene konvencije o socijalnom osiguranju: Austrija, Belgija, Crna Gora, Hrvatska, Italija, Luksemburg, Mađarska, Nizozemska, Njemačka, Sjeverna Makedonija, Slovenija, Srbija i Turska. Ovim osiguranim licima se obezbjeđuje zdravstvena zaštita samo u slučaju hitne medicinske pomoći, i to u trajanju najduže do 30 dana u toku kalendarske godine. Prema Odluci o korištenju hitne zdravstvene zaštite studenata za vrijeme školovanja u inostranstvu, donesenoj na 17. sjednici Upravnog odbora Zavoda zdravstvenog osiguranja Kantona Sarajevo 22. februara 2023. godine, propisani su uslovi, način i postupak ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu za studente koji su na redovnom studiju ili razmjeni u jednoj od država sa kojima Bosna i Hercegovina ima potpisane međunarodne sporazume o socijalnom osiguranju. Prema članu 2, stav 3, ove Odluke, obrazac se izdaje na period od 30 dana u toku kalendarske godine, s ukupnim važenjem najduže do šest mjeseci od dana izdavanja.

Budžet za početak

Iako vaša međunarodna mobilnost podrazumijeva finansijsku podršku (više o tome je objašnjeno u nastavku), važno je znati da vam sredstva neće biti dostupna prije dolaska na Erasmus destinaciju. To znači da ćete morati samostalno pokriti putne troškove do zemlje domaćina, kao i obezbijediti dovoljno novca za prvi mjesec boravka u inostranstvu. Isplata stipendije je administrativni proces koji zahtijeva određeno vrijeme. Nakon dolaska, potrebno je da potpišete dokumente koji potvrđuju vaš dolazak, odnosno fizičko prisustvo u zemlji domaćinu. Tek nakon toga slijedi procedura isplate stipendije – u većini slučajeva potrebno je da otvorite bankovni račun u zemlji domaćinu, jer se stipendija ne može isplatiti na devizni račun u matičnoj zemlji. Proces isplate obično traje 2 do 3 sedmice. Na početku mobilnosti imat ćete troškove koje ćete morati pokriti unaprijed, kao što su smještaj, lokalni prevoz, hrana i osnovni troškovi života, pa se preporučuje da pripremite određenu sumu novca za te potrebe. Iako ne plaćate školarinu, mogu se pojaviti manji troškovi vezani za administrativne takse, registraciju ispita, članstvo u biblioteci ili učešće u studentskim aktivnostima, koje ćete morati platiti samostalno.

ERASMUS stipendija

Detaljnije objašnjeno na https://international.unsa.ba/erasmus-grantovi/

Organizacija putovanja

Prije planiranja puta, obavezno provjerite sve dostupne opcije putovanja do vaše Erasmus destinacije. Najčešći izbor je avion, ali imajte na umu da nakon slijetanja u zemlju domaćina često morate nastaviti put do mjesta boravka koristeći voz, autobus ili, u nekim slučajevima, brod. Ako se odlučite za tzv. green travel (putovanje prevoznim sredstvima koja manje zagađuju okolinu), moguće je ostvariti dodatnu finansijsku podršku uz standardne putne troškove, a dostupnost ove opcije provjerite sa inostranom institucijom domaćinom. Kada dobijete potvrdu o datumima mobilnosti i odobrenje da možete kupiti karte, započnite planiranje i rezervaciju putovanja, s preporukom da birate fleksibilne karte koje omogućavaju refundaciju u slučaju otkazivanja. Erasmus stipendija pokriva i putne troškove do određenog iznosa, koji se refundiraju prilikom isplate prvog dijela stipendije. Preporučuje se da istražite više opcija prevoza, ne samo avionske letove već i lokalne transfere od aerodroma do mjesta boravka, te da unaprijed provjerite vozni red, posebno ako dolazite kasno uveče. Također se informišite o gradskom saobraćaju (autobusi, tramvaji, metro) i mogućnostima kupovine dnevnih, sedmičnih ili mjesečnih karata radi lakšeg snalaženja po dolasku.

Smještaj

Tokom trajanja mobilnosti potrebno je obezbijediti smještaj u kojem ćete boraviti. Inostrane institucije vam ponekad mogu ponuditi svoj smještaj, ali je moguće i da ćete ga morati pronaći sami. Ako u prvom emailu niste dobili informacije o smještaju, provjerite da li institucija ima studentske domove – oni su obično prilagođeni studentskim potrebama i znatno povoljniji od privatnog smještaja. Ako tražite smještaj samostalno, budite oprezni – česte su prevare ako tražite online i vodite računa da imate sve podatke o potencijalnom smještaju. Online ponude ne moraju uvijek odgovarati stvarnosti; preporučuje se da kontaktirate ured za međunarodnu saradnju inostrane institucije ili studentske organizacije poput ESN-a za savjete i preporuke. Kao dodatnu opciju, možete koristiti platformu www.erasmusu.com koja nudi studentski smještaj širom Evrope. Neki studenti se odlučuju da prvo rezervišu privremeni smještaj na nekoliko dana (hotel, hostel ili privatni apartman), a zatim po dolasku pronađu trajniji smještaj. Troškove smještaja pokrivate iz Erasmus stipendije koju dobijate od inostrane institucije.

BALKAN CONNECT

S obzirom na to da niste jedini studenti iz Sarajeva, Bosne i Hercegovine, pa ni iz regiona koji odlaze na razmjenu, često se dešava da na destinaciji upoznate kolege iz istog grada, zemlje ili susjednih država. Na osnovu iskustava prethodnih generacija i iskazane potrebe za lakšim povezivanjem, kreirana je posebna Facebook grupa Balkan Connect namijenjena studentima iz cijelog regiona koji odlaze na Erasmus mobilnosti. U pretraživač Facebooka jednostavno upišite Balkan Connect i pridružite se grupi — tamo možete upoznati kolege koji idu na iste ili slične destinacije, razmijeniti savjete o organizaciji puta, smještaja, studiranja i svakodnevnog života tokom mobilnosti.

Budi UNSA i bh. ambasador

Dobivši priliku da učestvujete u Erasmus razmjeni, vi postajete ambasadori Univerziteta u Sarajevu i Bosne i Hercegovine. Tokom boravka u inostranstvu često ćete imati priliku da predstavljate svoju zemlju i univerzitet, pa vam donosimo nekoliko savjeta kako da se što bolje pripremite. Ponesite bosanskohercegovačku zastavu — ona je simbol koji će vas izdvajati i često će vam zatrebati na međunarodnim događajima i druženjima. Naučite pripremati neko od tradicionalnih jela jer su međunarodne večeri hrane česta prilika da predstavite našu bogatu i raznovrsnu kuhinju, ali i da probate specijalitete iz drugih zemalja. Ako budete imali priliku da predstavljate svoj univerzitet, ne brinite — na raspolaganju vam je posebna web stranica za inostrane studente i osoblje sa svim ključnim informacijama o Univerzitetu u Sarajevu, uključujući fotografije, video materijale i prezentaciju o UNSA na engleskom jeziku, koju možete koristiti prilikom predstavljanja. Link do stranice je: https://international.unsa.ba/

Vodite evidenciju o sebi

Prije odlaska na mobilnost napravite malu listu stvari koje već poznajete ili radite — na primjer, koliko stranih jezika govorite, koliko jela znate pripremiti, u koliko zemalja ste do sada bili, kojim sportovima se bavite ili koje nove vještine posjedujete. Sačuvajte tu listu i ponovo je otvorite pred kraj vaše Erasmus mobilnosti. Dodajte nove informacije i uporedite ih s onim što ste zapisali prije odlaska. Sigurno ćete primijetiti koliko ste napredovali i koliko vas je Erasmus iskustvo obogatilo — ne samo akademski, već i lično, kulturno i društveno.

Budite u kontaktu sa svojima

Iako vas tokom Erasmus mobilnosti očekuju nova iskustva i nova poznanstva, ne zaboravite na drage osobe koje su ostale u vašoj zemlji. Javite im se po dolasku, obavještavajte ih o svojim aktivnostima i uspjesima — oni vam mogu biti važna podrška, posebno u trenucima nostalgije. Koristite modernu tehnologiju kako biste zabilježili svoje doživljaje, sačuvali ih za sebe ili podijelili s drugima.

Ured za međunarodnu saradnju / Erasmus ured na inostranoj instituciji

Po dolasku u inostranstvo, javite se uredu za međunarodnu saradnju institucije domaćina, čak i ako niste dobili termin unaprijed. Obavezno ponesite sve relevantne dokumente (uključujući pasoš) kako bi vas evidentirali, službeno registrovali vaš dolazak i započeli proceduru isplate stipendije.

Otvaranje računa

Ako nije drugačije određeno, bit će potrebno da otvorite račun u banci u zemlji domaćina putem kojeg će se vršiti isplata stipendije. Prije otvaranja računa, posavjetujte se sa inostranim uredom, jer univerziteti često imaju partnerske banke. Ponesite pasoš, potvrdu o mobilnosti i dokument o stipendiji, jer se obično traže kao dokaz pri otvaranju računa.

Erasmus stipendija

Vaša mobilnost uključuje finansijsku podršku u vidu mjesečne stipendije za troškove života i putne troškove. Iznos zavisi od zemlje boravka i udaljenosti od Sarajeva. Detaljnije je objašnjeno na https://international.unsa.ba/erasmus-grantovi/. Pored mjesečne stipendije, isplaćuju se i putni troškovi izračunati na osnovu udaljenosti između Sarajeva i grada u kojem se nalazi institucija domaćin, koristeći Erasmus Distance Calculator. Ova finansijska podrška obično iznosi između 3.500 i 5.000 EUR, zavisno od destinacije i trajanja mobilnosti (3–5 mjeseci). Napomena: mjesečni iznos se računa po danima boravka.

Izmjena ugovora o učenju

Tokom mobilnosti može doći do promjena u studijskom planu. Ako neki predmet više nije dostupan, potrebno je ažurirati Ugovor o učenju (dio During mobility) i unijeti novi predmet koji ga zamjenjuje. Sve izmjene moraju biti odobrene od strane matične institucije (prodekana) i institucije domaćina (koordinatora). Ne vršite izmjene samostalno — neodobrene promjene mogu uzrokovati probleme prilikom priznavanja rezultata. Izmjene radite u onim tabelama koje ste popunili u dijelu “before mobility” i na koje se izmjena odnosi.

Table A2 Exceptional changes to Table A (to be approved by the student, the responsible person in the Sending Institution and the responsible person in the Receiving Institution)
Component code
(if any)
Component title at the Receiving Institution
(as indicated in the course catalogue)
Deleted component
[tick if applicable]
Added component
[tick if applicable]
Reason for changing a component [Add the applicable reason code or write other reason]Number of ECTS credits (or equivalent)
  Choose an item. 
  Choose an item. 
Table B2 Exceptional changes to Table B (if applicable) (to be approved by the student, the responsible person in the Sending Institution and the responsible person in the Receiving Institution)
Component code (if any)Component title and/or description of the Study programme at the Receiving InstitutionDeleted component
[tick if applicable]
Added component
[tick if applicable]
Reason for changing a componentNumber of ECTS credits to be awarded
  Choose an item. Choose an item. 
  Choose an item. 
Table C2 Exceptional changes to Table C (if applicable) (to be approved by the student and the responsible person in the Sending Institution)
 Component code
(if any)
Component title at the Sending Institution
(as indicated in the course catalogue)
Deleted component
[tick if applicable]
Added component
[tick if applicable]
Reason for changing a componentNumber of ECTS credits (or equivalent)Automatic recognition
   Choose an item. Yes      No
   Choose an item. Yes      No

Grant agreement

Ovaj ugovor potpisujete sa institucijom domaćinom i njime se definišu vaša prava, obaveze i iznos stipendije. Možete ga potpisati uživo ili elektronski. Prije potpisivanja, provjerite tačnost unesenih podataka o sebi, datumu boravka i matičnoj instituciji. Provjerite i iznose koje dobijate, jer kada potpišete, izmjene nisu moguće.

Nastava i ispiti

Kao Erasmus student dužni ste redovno pohađati nastavu, učestvovati u akademskim aktivnostima i polagati ispite. Samoinicijativno odustajanje od ispita ili predmeta nije dozvoljeno. U slučaju poteškoća (npr. problem s profesorom, praćenjem nastave ili terminima), obavezno se obratite inostranom uredu koji će vam pomoći u rješavanju problema. Nepoštivanje akademskih obaveza može dovesti do prekida mobilnosti i povrata stipendije.

Boravak na inostranom univerzitetu

Vaša mobilnost treba biti realizovana u gradu i instituciji domaćinu. Iako imate pravo da putujete i istražujete, prioritet su vaše akademske obaveze. Neopravdano izostajanje s nastave ili neispunjavanje zadataka može dovesti do suspenzije mobilnosti i obaveze vraćanja primljenih sredstava.

Vannastavne aktivnosti

Iskoristite prilike koje Erasmus nudi i uključite se u društveni život međunarodnih studenata. Organizacije poput Erasmus Student Network (ESN) redovno organizuju druženja, međunarodne večere, humanitarne akcije, putovanja i druge aktivnosti. Upoznajte nove ljude, razvijajte jezičke vještine i uživajte u iskustvu koje vas oblikuje lično i profesionalno.

Evidentirajte vaš Erasmus

Vaša Erasmus mobilnost je jedinstveno iskustvo koje vrijedi zabilježiti. Fotografije, videozapisi, razglednice ili kraći tekstovi o vašem boravku pomažu nam da promovišemo Erasmus program i inspirišemo buduće generacije. Pošaljite nam svoje priče, slike i utiske — rado ćemo ih podijeliti na našim platformama.

Prije povratka

Prije povratka u Bosnu i Hercegovinu, provjerite sa inostranim uredom da ste ispunili sve obaveze i potpisali sve potrebne dokumente koji potvrđuju završetak mobilnosti. Ova potvrda označava i kraj prve faze vaše stipendije, te je važno da ostanete u kontaktu s uredom, jer su oni jedini koji vam mogu izdati službenu potvrdu o završenoj mobilnosti.

Nastavak studija na UNSA

Po završetku mobilnosti vraćate se na Univerzitet u Sarajevu i nastavljate studij prema planu i programu matične institucije. Svoj povratak evidentirate javljanjem odgovornoj osobi (prodekanu ili Erasmus koordinatoru), te obavljanjem administrativnih obaveza poput upisa semestra i regulisanja statusa studenta.

Priznavanje ostvarenih rezultata – OBAVEZNO

Nakon povratka obavezni ste pokrenuti proceduru priznavanja ostvarenih akademskih rezultata u skladu s potpisanim Ugovorom o učenju i prepisom ocjena iz inostranstva. Prema čl. 11. i 12. Pravilnika o mobilnosti Univerziteta u Sarajevu, matična institucija dužna je priznati postignuća ostvarena tokom mobilnosti. Način priznavanja zavisi od usklađenosti nastavnog plana i programa inostranih i domaćih predmeta. Predmeti koji se sadržajem ne poklapaju sa onima na UNSA ne mogu zamijeniti obavezne domaće predmete, ali mogu biti priznati kao izborni.
Kao dokaz o priznatim rezultatima može se koristiti:

  1. Prepis ocjena iz inostranstva (ako su predmeti priznati kao ekvivalenti domaćim predmetima),
  2. Potvrda After the mobility (dio Ugovora o učenju) koju potpisuje prodekan/ica,
  3. Dodatak diplomi (ako ste završili studij), u kojem će biti navedeni podaci o mobilnosti i postignućima.

Nezapočinjanje procedure priznavanja može dovesti do administrativnih komplikacija, uključujući zahtjev za povratom dijela ili cjelokupnog iznosa stipendije.

Ispunjavanje online upitnika

Po završetku mobilnosti, dobit ćete link putem e-maila za ispunjavanje završnog upitnika o vašem Erasmus iskustvu. Upitnik je obavezan i služi za procjenu kvaliteta mobilnosti. Ako poruka ne stigne u vaš glavni inbox, provjerite spam i junk foldere.

Uključite se u lokalna i regionalna udruženja

Vaše Erasmus iskustvo ne mora završiti povratkom kući. Postanite aktivni član lokalnih i regionalnih udruženja bivših Erasmus studenata. Ona organizuju različite edukacije, radionice, kulturne i društvene događaje, kao i putovanja.
Preporučujemo da se pridružite:

Pošaljite nam vaše iskustvo

Vaše iskustvo, doživljaji i savjeti dragocjeni su budućim generacijama Erasmus studenata. Naša Služba redovno objavljuje studentske priče i intervjue na web stranici https://international.unsa.ba/blog/. Zato nam pošaljite nekoliko rečenica o svom iskustvu, uz nekoliko fotografija — vaš primjer može inspirisati druge studente da se prijave.

Ponovna prijava za Erasmus+

Ako ste već učestvovali u jednoj Erasmus razmjeni, imate mogućnost da se prijavite ponovo. Erasmus program omogućava učešće do 12 mjeseci mobilnosti po ciklusu studija, što znači da se možete prijaviti za drugu jednosemestralnu razmjenu ako ste prethodno boravili u inostranstvu jedan semestar. Prilikom ponovne prijave, uz standardnu dokumentaciju, potrebno je dostaviti dokaz o započetoj ili završenoj proceduri priznavanja prethodne mobilnosti. Napomena: prednost pri odabiru imaju studenti koji prvi put apliciraju, no to ne isključuje mogućnost ponovnog odlaska. Za savjet o novim konkursima i mogućnostima, obratite se Službi za međunarodnu saradnju Univerziteta u Sarajevu.